Nem is az a meglepő, hogy a Szex és New Yorkhoz vagy a Maffiózókhoz hasonlóan a Breaking Badre is szabályos turizmus épült, hanem az, hogy mindez Új-Mexikóban történik, egy olyan városban, ahol eddig a legnagyobb látványosság a minden évben megrendezett hőlégballon-ünnep volt.
Albuquerque részenként egymillió dollárt profitál a 2008-ban érkezett sorozatból, de meg is könnyítették a filmesek dolgát olyannyira, hogy ma már nagy hollywoodi filmeket is ott gyártanak és törvényt neveztek el a sorozatról. A semmiből épült ki a turistaipar, a helyi gyorsétterem dolgozóinak sorozattréninget tartanak, beindult a Breaking Bad-sör gyártása, illetve egy dollárba kerül a zacskó drogra emlékeztető cukorka.
Új-Mexikóban idén áprilisban fogadták el az egyszerűen Breaking Badnek nevezett törvényt, amely a televíziós produkciók számára az eddigi 25%-ról 30%-ra emeli az államban elköltött pénzek után visszatéríthető adó mennyiségét. Ezzel párhuzamosan a filmforgatások is hasonló kedvezményekben részesülnek és további támogatások is elérhetővé válnak. Az államban 2002 óta kínálnak kedvező feltételeket a stáboknak, de Albuquerque leginkább a BB-nek köszönheti, hogy ma már filmes központként tartják számon.
Martinez kormányzó a BB-túrákat szervező ABQ Trolley munkatársaival
Az állam republikánus kormányzója, Susana Martinez korábban megvétózta a kezdeményezést (rá már 2011-ben is haragudtak a filmesek, amiért az adóvisszatérítéseknek 50 millió dolláros plafont állapított meg), de végül csak megszületett a határozat, és így továbbra is jöhetnek az olyan produkciók Új-Mexikóba, mint amilyen a szintén szorosan Albuquerque-hez köthető Célkeresztben című sorozat, vagy például az első Tranformers-film és a Bosszúállók.
A legszebb persze az egészben, hogy a Breaking Bad így az amerikai jögtörténetben is örök emléket hagy.
A sorozatban látható autómosó a valóságban is létezik, Octopus a neve
A politika máshogyan is megjelenik a BB képernyőn túli életében. Steven Michael Quezada a Hank társát, Gomez ügynököt játszó színész például idén februárban sikerrel pályázta meg az egyik albuquerque-i iskolakerület döntéshozói pozícióját. A helyi születésű Quezada már a nyolcvanas évek végétől dolgozik gyerekekkel különböző nevelési projektekben, többek között drámaírást is tanított. Egy olyan kerületben tevékenykedik, ahol három gyermeke is tanul, ebben az interjúban fő céljának azt nevezte, hogy 40-ről 20-ra csökkentsék az osztálylétszámokat, és a művészeti programok jelentőségét hangsúlyozta.
Quezada amúgy saját tévés talk show-t is vezet, az After After Partyt (ennek keretében zajlott a Walter White-hasonmásverseny is), ami immár minden szombaton a Saturday Night Live után látható az NBC-n.
Albuquerque-ben az elmúlt években majdnem minden a Breaking Badről szólt, amelynek minden egyes epizódja közvetlenül kb. 1 millió dollár bevételt jelent a városnak, amely amúgy nem egy turistaközpont, ezért a sorozat helyszíneit körbejáró túrára érkező látogatók kiszolgálására szinte a semmiből épült ki az ipar. A BB-túra 3 és fél órás, 13 állomása van: Walter White, Jesse Pinkman és Gus Frings házával, a híres autómosóval vagy a kábítószerellenes nyomozók irodájával.
Az egyik legnépszerűbb helyszín az a gyorsétterem, amely a sorozatban Los Pollos Hermanos névre hallgat és Gus fedővállalkozásaként szolgál. A valóságban az egység egy franchise-rendszerben működő burritohálózat tagja, és Twisters a neve (azért egy Los Pollos emblémát meghagytak). A szegény manager, Jose La Rivera itt arról beszél, hogy ma már sokszor inkább fényképésznek érzi magát, a világ minden tájáról érkező rajongók pedig megállás nélkül azt hajtogatják neki, hogy ő az új Gus. Az új dolgozók részére természetesen már speciális sorozatos tréninget is bevezettek.
A Twisters forgalma 10%-kal növekedett a Breaking Bad kezdete óta, de a sorozatra épülő más helyi vállalkozások is szépen prosperálnak.
A Marble Brewery sőrfőzde termékei például már korábban is szerepeltek a sorozatban, és most, a forgatás végére két, BB előtt tisztelgő itallal is előállt. Walter White sötét oldalát a Heisenberg’s Darkban jelenítik meg (6,5% ABV Indian Black Ale), annak a családos embernek a képét pedig, akit leginkább a sorozat elején láttunk, a Walt’s White Lie (7,5 ABV India White Ale) közvetíti. A söröket pont a napokban dobják piacra, az exkluzív terjesztés egyelőre Új-Mexikót, Arizonát és Coloradót érinti. (Ha emlékeztek, a sorozatban Hankben van meg a söralkotó hajlam, ezért itt egy fikciós kóstoló a Schraderbräuról.)
Aki Albuquerque-be megy a Breaking Bad miatt, biztos nem távozik Candy Lady terméke nélkül, ami a sorozatban főzött kristálymetre kísértetiesen emlékeztető cukorka. Tökéletes szuvenír, egy drogos zacskónyi adag pusztán egy dollárba kerül. Candy Lady bájosan amatőr oldalára érdemes rákattintani, mert remek példája annak, hogy nem feltétlenül kell profi merchandise-csapat a sikerhez, és én szeretném belelátni a helyiek őszinte lelkesedését és szeretetét is. Legalábbis szinte minden vonatkozó híradás arról szól, hogy úgy jár jól a produkció és a város is, hogy közben mindkét fél nagyon jól érzi magát.
Aaron Paul teljesen rajta volt ezen a cukron, mindig ezt majszolta a díszletben, az újonnan érkezett színészeket pedig rendre úgy terrorizálta, hogy úgy tett, mintha igazi kristályt akarna rájuk sózni.
Az édességhez és Aaron Paulhoz kötődik a Rebel Donut kékmázas, kristályos fánkja is, amiből a színész kapta az első kóstolót.
A kristálymet imitálása köszön vissza a Great Face and Body termékcsaládjában a Bathing Badben is. Bizony, ezek fürdőszobai dolgok, van például kristálymetre emlékeztető fürdősó, de már árulnak vízben oldódó termékeket csirkés dobozban is. Jellemző, hogy alig pár nappal Facebook-oldaluk indulása után már a Los Angeles Times újságírója hívta a céget telefonon.
A Great Face and Body alapítói a Gus Fringst alakító Giancarlo Espositóval
A Breaking Bad forgatása véget ért, de a most vasárnap kezdődő utolsó évad után is biztosított a sorozat képernyős jelenléte. A Netflixen folyamatosan elérhető a BB, a Sundance Channel pedig a szindikátusi sugárzás jogait vásárolta meg. Úgyhogy a sorozat még jó ideig vonzza majd a látogatókat Albuquerque-be, ahova érkezhetnek további nagyszabású produkciók, de a Breaking Bad hagyatékával nehéz lesz megküzdeniük.
Hirdetőtáblákon köszöni meg a produkció a városnak a többéves együttműködést
A posztban szereplő képek a USA Today és a Metro cikkéből, illetve az említett cégek oldaláról származnak.