A Silicon Valley főhősei
Az HBO mindent megtett azért, hogy április 6-án a fél világ a Trónok harcát várja, az őrült felhajtásban pedig csak surranópályán lehetett észlelni, hogy aznap a csatornán két másik saját sorozat is folytatódik, illetve elindul. Az Egyesült Államok fiktív női alelnökét bemutató Veep már harmadik évadját kezdte, és bemutatkozott a Szílicium-völgyi startupkomédia, a Silicon Valley.
Silicon Valley
Tavaly az Amazon már megpróbálkozott azzal, hogy viccet csinál a startupvilágból, a saját gyártású Betasban négy olyan csetlő-botló geek volt a főhős, akik a randiprogramjukat akarták befuttatni, közben pedig küzdöttek a szcéna intrikáival és a teches nagykutyákkal. Nem volt rossz sorozat, de túl izgalmas sem, nem is tér vissza a második szezonra, itt írtunk róla.
Alapvetően egy startupos környezetben játszódó komédiában leosztott szerepek vannak. Vannak a feltörekvő, kissé stikkes főhősök, akik mindig hozzájuk hasonló, de sokkal idegesítőbb vetélytársakkal szembesülnek; aztán ott vannak a befektetők, akikről nem lehet tudni, hogy csak ki akarják használni a srácok találmányát, vagy tényleg jó arcok; és persze mindig van valami jó csaj is.
A Silicon Valley előzetese
Ezekkel a típusokkal ugyanúgy találkozhattunk a Betasban, ahogy jelen vannak a Silicon Valleyben, de az utóbbiban jobban sikerült az egész jelenséget megfogni és kiparodizálni is. A pilot egyik vicces jelenetében például beosztottjait szemlélve azt elemzi guruja társaságában a szoftveróriás-vezető Gavin Belson (Matt Ross), hogy a programozók ötösével járnak, és tutira kereskednek egymás között a tagokkal, hiszen mindig a következő felállásban nyomulnak: egy magas vékony fehér, egy alacsony vékony ázsiai, egy kövér lófarkas, és egy indiai.
A Silicon Valleyben a főhősök leosztása nem pont ez, de magas vékony srác azért van benne, Richard (Thomas Middleditch), az ő programja az, amiért megindul a Szilícium-völgyi hajsza az első részben. Segítői között van egy indiai, Dinesh (Kumail Nanjiani), akinek volt szobatársa ma már menő vállalkozó; a nagyfejű Big Head (Josh Brener); a szőrös Elrich (T.J. Miller), akinek a sajátos felfogású inkubátorházában dolgoznak közösen; és végül személyes kedvencem, Martin Starr, aki itt Gilfoyle névre hallgat, és többek között azt tudjuk meg tőle, hogy a folyékony ráknak olyan íze van, mint a spermának.
Óriásplakát a sorozathoz, a szereplők a híres Steve Jobs pózban láthatók rajta
Nem árt többször megnézni a részt, annyira sok brutálisan jó egysoros, illetve párbeszéd hangzik el, de az olyan látványelemektől kezdve, mint az ultrakicsi elektromos autó, minden más is kiválóan működik benne, főleg az, hogy egyszerre szól szeretettel és szarkazmussal erről a világról. Készítője a Hivatali patkányok és a Idiocracy rendezője, Mike Judge, igazi Szilícium-völgyi vizionáriusként, aki annyira gyűlöli az oktatási rendszert, hogy a főiskoláról kiugró tehetségeknek 100 ezer dollárt ajánl, ha neki dolgoznak, pedig még szegény Christopher Evan Welch is játszik benne - a tavaly tüdőrákban elhunyt színésznek ez volt az utolsó szerepe.
Veep
A Veep az egyre gyakoribb politikai témájú sorozatok közé tartozik, azon belül is komédia, és már a harmadik évadját kezdte meg. Az elején még voltak vele fenntartásaim, mert a csomó jó poén, és egy-két szuper rész ellenére nem volt stabil a színvonala, és mintha nem tudták volna eldönteni, hogy az alelnök magánélete, a fehér házi acsarkodás, vagy általában a politika és vele együtt a politikai sajtó kifigurázása legyen a központban.
A harmadik évad előzetese
Aztán csak megtalálták az egyensúlyt és a sorozat saját hangját, és a Veep nemcsak egy politikai szatíra lett a sok közül, hanem általában is az egyik legjobb komédia. A főszereplők nem olyan komolyak és számítóak, mint mondjuk a House of Cardsban, jellemzően nem is annyira okosak, hogy túlzottan előre gondolkozzanak, de ha a lehetőség megnyílik előttük, hogy jól járjanak bármiben, akkor nincs az az erkölcsi korlát, amin nem tudnának kegyetlen könnyedséggel átlépni. Ahogy pedig ezt teszik, az legalább annyira brutális és hihető, mint Frank Underwood megoldásai - az őrült viccek mellett ez teszi a paródia mellett valahol félelmetes sorozattá a Veepet.
A House of Cards említése nem véletlen, hiszen itt is, ott is brit eredetű produkcióról beszélünk. A Veep készítője az az Armando Ianucci, aki korábban a BBC-s The Thick of It évadjaiban a brit komány működését ábrázolta egyszere lehangolóan és mulatságosan.
A Veep főszerepét csodálatosan hozza Julia-Louis Dreyfus, az egyik legszexibb és legprofibb komika jelenleg a tévében. Az általa alakított Selena Meyer alelnököt csak a saját érdekei vezérlik, alkalmazottait ugyan szereti, de megalázóan bánik velük, az emberek, akiknek elvileg az érdekeit kéne szolgálnia, pedig egyszerűen csak untatják.
Mint az új évad első részében, amikor Selena könyvét dedikálja Iowában, és majd megdöglik az unalomtól, később pedig egy politikustársa temetésén készül ki a folyamatos érdektelen csevegéstől. A Veep világát tökéletesen leírja, hogy a könyvben csak a neve a sajátja, a többi egy szellemíró munkája, az elhunyt politikustársáról pedig csak arra emlékszik, hogy mennyit vicceltek vele azon, hogy milyen kicsi, de azért képes arra, hogy megható beszéddel emlékezzen rá nagy hallgatóság előtt. (Utóbbi vicc az epizód végére ér körbe, amikor Selena ugyanazokkal a szavakkal gratulál beosztottja esküvőjéhez.)
Julia Louis-Dreyfus a Rolling Stone aktuális címlapján
A harmadik évadban az elnökségre törő Selenától és stábjától számos őrült pillanatra számíthatunk, és már az első rész is elég mozgalmas volt. Beindult a harc a kampánymenedzsei posztért, és például kirúgták az egyik legidesítőbb karaktert a Fehér Házból. Az elnöki és az alelnöki irodát összekötő Jonah (Timothy Simons) eltávolítása a szereplőknek és a nézőknek is elégtételt jelentett, de ugyanolyan öröm lesz nézni, amikor majd megpróbálja visszaküzdeni magát.
A szezonpremiert sokkal kevesebben nézték, mint tavaly, a Veep ugyanis kikerült a Trónok harca mögül, az oda érkező Silicon Valley miatt. Ez azt jelenti, hogy a tavaly 1,2 millióhóz képest most 955 ezren nézték, viszont az SV jól járt, majdnem 2 millióan nézték.
Április 6-át amúgy ahogy várható volt, magasan a Trónok harca nyerte, a tévében 6,6 millióan nézték (ez sorozatcsúcs), az HBO GO szerverei pedig ugyanúgy lefagytak a hatalmas érdeklődés hatására, ahogy a True Detective utolsó epizódjánál is.