Nem újdonság, ha egy gyilkos szemszögéből látunk egy történetet, sőt, a tévésorozatok világában ez a siker egyik biztos receptje. A Rectify is ehhez az eszközhöz nyúlt, mégis az idei év legkülönlegesebb sorozata lett.
A Rectify a Sundance Channel idén indított saját gyártású sorozatai közül az egyik (a másikról, a Top of the Lake-ről itt írtunk), főszereplője egy olyan férfi, akiről nem tudjuk, hogy tényleg bűnös-e, de tizenkilenc éve ül a halálsoron, gimnazista barátnőjének megerőszakolása és megölése miatt. Ennyi idő alatt a technika sokat fejlődött, és egy DNS-vizsgálat eredményeként Daniel (Aden Young) ugyan nem tisztázódik a vádak alól, de szabadlábon távozhat.
Innentől adná magát, hogy az legyen a Rectify fő kérdése, hogy bűnös-e vagy sem Daniel, de ez még annyira sincs előtérben, mint a Top of the Lake-ben, pedig ott sem ez volt a lényeg. Daniel arcáról ugyan az ártatlanságot ugyanúgy leolvashatjuk, mint azt, hogy bármire képes. És bár az első rész végén erősen sejtetik, hogy mi az igazság, a gyilkosság körülményei szinte szóba sem kerülnek az évad során.
Daniel tinédzserévei legvégén kerül börtönbe, így a felnőtt élet neki eddig egy párnégyzetméteres cellát, könyveket és a szomszédban ülő rabtársakat jelentett, akikkel csak a szellőzőjáraton keresztül tudott beszélgetni. Most megtörve, meggyötörve, szinte életképtelenül tér haza, újra kell tanulnia mindent a világból, ami egyszer már bezárta előtte a kapuit.
A Rectify hat része hat nap történéseit meséli el, és ennyi idő csupán arra elég, hogy felocsúdjon Daniel a sokkból, amelyet a szabadság jelent. Eleinte csak a gyerekkora emlékeiben talál kapaszkodót, a walkmanben hallgatott kazetták és a régi videójátékok segítségével tud valamennyire önmaga lenni, végre nem rab, hanem egyszerű ember.
Előbb még ki sem mozdul a házból, de aztán már képes emberek közé menni, ki mer ülni egy rétre és élvezni a pillanatot, az pedig az évad egyik legszebb jelenete, amikor a féltestvére elviszi bringázni.
Ahogy Daniel sem tudja, hogyan viszonyuljon a világhoz, úgy az sem tudja, hogyan viszonyuljon őhozzá. A családban sem ugyanúgy fogadja mindenki (néhány új családtagja is akad), van persze, aki hisz az ártatlanságában (a testvére leginkább, akit Abigail Spencer alakít), de olyan is, aki egyszerűen nem vesz tudomást a körülményekről; és olyan is, akit zavar Daniel jelenléte. A városban ugyanez a helyzet, van, aki nem ítéli el, de nem tud mit mondani neki; van, aki megértésből felajánlja neki a testét; van, aki a vallás felé irányítaná; és persze vannak olyanok is, akik szívesen agyonvernék.
A Rectify új értelmet ad annak, hogy milyen az, amikor egy sorozat lassú. Van ugyan történet, de a sorozat nem ezt meséli el, hanem egy állapotot merevít ki. A számára ismerős, de nem otthonos világba visszatérő Daniel továbbra is burokban él, egyszerűen nem tudja, hogyan kell viselkedni a mindennapi életben. Minden egyes felfedezése teret kap, és nem azt nézzük, hogy hová megy, hanem, hogy hogyan, mert Aden Young már a bizonytalan mozgásával is többet mondd el a karakterről, mint a sorozatban elhangzó mondatok 90%-a.
Amilyen lassú, olyan csöndes is a Rectify, néma és álomszerű jelenetekkel, amelyek illenek Daniel állapotához, a vallást érintő szál ábrázolásához, és ahhoz a hangulathoz is, ami miatt olyan a sorozatot nézni, mint egy regényt olvasni. A Rectify amúgy is teli van irodalmi (illetve bibliai) hivatkozással, és olyan címeket kaptak epizódok, mint Jacob’s Ladder vagy Plato’s Cave, az LA Times pedig találóan írta, hogy Daniel legközelebbi rokona a titkokzatos Boo Radley, a Ne bántsátok a feketerigótból.
A sorozat megálmodója az a Ray McKinnon, akit színészként (és sorozatokból) a Deadwoodból vagy a Sons of Anarchyból ismerhetünk, de 2002-ben The Accountant című rövidfilmjével rendezőként nyert Oscar-djat. Komoly nevek csatlakoztak producerként is, ahogy a legelső képen látható plakát is hirdeti, a Breaking Badben hasonló minőségben szereplő Melissa Bernstein és Mark Johnson is a készítők között szerepel.
Daniel néhány vonása emlékeztet Walter White-ra vagy a Deadwood karaktereire, de igazából nincs párja a jelenlegi televíziózásban, ahogy a Rectify-nak sem. A Sundance Channel másik sorozata, a Top of the Lake sem volt rossz, de ez sokkal egyedibb lett, és nagyon örülök neki, hogy a következő évadot már tíz részesre tervezik.