Abban ma már nincs semmi különös, hogy egy skandináv sorozatból amerikai változatot csinálnak, de az eredetileg svéd-dán Broen (itthon A híd) nem állt meg a tengerentúlon, ősszel érkezik az angol-francia remake is, The Tunnel címmel. De minek? Lesz némi spoiler a folytatásban.
Nekem semmi bajom nincs a Broennel, jó kis krimi volt, de az az igazság, ha a Viasat nem pakolja fel naponta a részeket a netre (még ma is ott van), akkor nem biztos, hogy feltétlenül utánamentem volna. Jó volt az alapsztori, bírtam a színészeket és a hangulatot is, de ez mégsem egy egetverő széria, hanem egy profin megcsinált krimi, nem a legváratlanabb fordulatokkal, de érdekes karakterekkel.
Az eredeti változatban a Svédországot és Dániát összekötő Öresund híd kellős közepén találnak egy hullát, de kiderül, hogy voltaképpen két áldozat különböző testrészeiről van szó. Emiatt rendel mindkét ország nyomozót az ügyhöz, akik kénytelenek együtt dolgozni. A svédek egy szőke nőt küldenek, akinek első ránézésre van egy kis beütése, a dánoktól pedig egy morcos medve típusú férfi jön.
A Bridge kiindulópontja is ugyanez, csak itt az amerikai-mexikói határon találják meg a tetemet (a Broenben Koppenhága és Malmö volt a két központi város, itt pedig El Paso és Cuidad Juárez). A nyelvi aspektus is érdekes, mert ameddig talán a svéd-dán kétnyelvűség bemutatását a helyi nézők értékelték csak igazán, meg azok, akik nem állnak meg ott a svéd tanulásban, hogy jag heter Marci, addig az amerikai-spanyol változatba nagyobb kulturális-társadalmi jelentőséget is bele lehet látni.
Az Egyesült Államokban egyre nagyobb a spanyol nyelvű lakosság, az amerikai popkultúra teljesen magába szívta és a világ elé tárta a drogháború tematikáját (erről itt írtunk korábban), most pedig itt egy sorozat az egyik menő amerikai kábeltévén (FX), amiben tartósan hallunk spanyol beszédet (angol felirattal), az egyik főszereplő pedig nemhogy egy mexikói karakter, hanem egyenesen egy mexikói színész játssza!
Mindenesetre már érdekel, hogy hogyan oldják meg ezt az egészet az angollal és a franciával, egy magyar-szlovák vagy egy magyar-román változatra pedig irtó kíváncsi lennék. Te jó ég, mekkora sorozat lenne!
Emlékeim szerint Budapestről nézve kicsit vicces volt, amikor a Broen gyilkosa az ellátórendszerek és a szociális háló svéd és dániai különbségével indolta tetteit, másrészt meglepő is volt, hogy lám, ott sem fenékig tejfel az élet. Az USA és Mexikó viszonylatában nyilván nagyobb az eltérés, de ez inkább a hangulathoz és a háttérhez ad többet, a cselekményben öt rész után azt lehet megállapítani, hogy inkább apró különbségek vannak, mint komolyabb variálás. Vannak helyspecifikus elemek, mint például a hamar előkerülő drogalagút, némileg máshogy oldják meg a mellékszálakat, de a lényeget tekintve minden egy irányba halad, aztán ki tudja, hogy lesz később. A mexikói jelenlét pedig egyelőre nincs akkora súllyal jelen (az ötödik résznél tartunk), azt hittem, jobban belemennek a határzóna állapotaiba.
A Bridge egyik első nagy szenzációja az volt, hogy a női főszereplője Diane Kruger lesz. A nagyvilágban a Becstelen Brigantyk óta ismert német színésznő vonzza a tekintetet, és mindent megtesz, hogy megformálja a különös, merev, a társasági érintkezésben kihívásokkal küszködő karakterét, tágra nyitja a szemeit és a testével is játszik, de nem tud teljesen meggyőzni, mert az eredetiben Sofia Helin sokkal ösztönösebb és karcosabb volt. Annak viszont nagyon örültem, hogy amikor a Kruger által megszemélyesített Sonya egyéjszakás kaland után kajtat, akkor nem másban találja meg a partnerét, mint Jason Wilesban, aki Boscót játszotta a Harmadik műszakban.
Az eredetiben Kim Bodnia nem hagyott bennem mély nyomot, nem mintha pocsék alakítást nyújtott volna, ez amúgy sem jellemző a skandináv sorozatokra, csak róla nem őriztem meg semmi komolyabb emléket. A Bridge-ben viszont nagyon kitalálták a férfi nyomozó szerepét Demian Bichir számára. Látszólag nagyobb erőfeszítés nélkül hozza könnyedén a figurát, aki egyszerre tisztes apa és csapodár férj, egy becsületes nyomozó, aki tudja, hogy nem lehet egy csapásra megváltoztatni a mexikó rendőrség működését, és aki olyan, mintha a világ összes gondjának súlya az ő vállát nyomná. Nagyon élvezem azt is, hogy Bichir mennyire más karaktert játszik, mint a Nancy ül a fűben részeiben, ott ugye ő volt Esteban Reyes, a tijuanai polgármester, aki zűrös kapcsolatba bonyolódott Nancyvel.
Vannak még a Bridge-ben ismerős arcok, Emily Riost a Breaking Badban Jesse barátnőjeként láthattuk, itt egy pályakezdő újságírót játszik, aki kénytelen együtt dolgozni az eredeti verzióban is látott kétes sztárriporterrel, aki most is a gyilkos játékszere. Őt az a Matthew Lillard játssza, akinek már A csaj nem jár egyedül idejében is tenyérbemászó feje volt, és voltaképpen emiatt tökéletes választás a Bridge-beli szerepre.
A mellékszereplők közül a legkellemesebb meglepetés Ted Levine jelenléte. Mivel a Monkban csak szinkronnal láttam, nem esett le, hogy abban ő volt Stottlemeyer kapitány, ráadásul itt is rendőrfönököt játszik, pedig elvileg hallottam már eredetiben, most olvasom, hogy benne volt az HBO egy szezon alatt behalt lóversenyes próbálkozásában, a Luckban is. A Bridge-ben mindenesetre mindig elolvadok, amikor foghíjról kiprésel magából valami főhadnagyos bölcsességet.
Szóval van egy csomó élvezhető dolog a Bridge-ben, barátságos színészek és figyelemfelkeltő sztori, és jó játék a két széria különbségeit és hasonlóságait kiszúrni. Maga a sorozat viszont egy olyan remake, ami keveset tesz hozzá az eredeti anyaghoz, és egyelőre nem aknázza ki a benne rejlő lehetőségeket.