AJÁNLÓ
 
14:10
2013. 02. 26.
Erős lesz az HBO novembere, már jönnek is az előzetesek. Kettőt mutatunk, az első...
A bejegyzés folyatódik
 
14:10
2013. 02. 26.
Judd Apatow lányától, Maude-tól eddig sem állt távol a szereplés, apja több filmjében...
A bejegyzés folyatódik
 
14:10
2013. 02. 26.
A Better Call Saulról egyre több dolgot lehet megtudni. Ez az a sorozat, aminek a Breaking...
A bejegyzés folyatódik
 
14:10
2013. 02. 26.
Idén még önmagához képest is elég erős évet produkál az HBO. A csúcsot talán a...
A bejegyzés folyatódik
 
14:10
2013. 02. 26.
Tavaly az egyik legjobb új sorozat a női börtönben játszódó Orange Is the New Black...
A bejegyzés folyatódik
Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

26 02. |

Mi lenne, ha?

0 Komment
0 Reblog

A QR-kódos sírkövek, intelligens Google-szemüvegek, illetve a mindent behálózó internet és a folytonos információáramlás korában megvalósult a korábbi science fictionök világa. A barátaink gyerekeit már az anyjuk hasában megismerjük, ha pedig távozunk az élők sorából, digitális nyomaink örökre megmaradnak.

Az angol Black Mirror című minisorozatban elképzelt jövő nagyon közel lehet már: a beültetett chipekben tárolt, bármikor előidézhető emlékek, az élményparki látványossággá alakított büntetésvégrehajtás, vagy a kizárólag pénzzel kirekeszthető reklámok nem festenek túl vidám képet. A televíziós iparág minden szegmensét előszeretettel bíráló humorista, Charlie Brooker sorozata idén már a második évadjával jelentkezett, ugyanolyan rémisztő maradt, jövője továbbra is kiábrándító és feszült. Az utolsó rész épp most ért véget, úgyhogy vigyázat, némi spoilerbe bele lehet futni a folytatásban.

A szezononként három részes Black Mirror nem szokványos minisorozat, mindegyik epizódban más a történet és mások a szereplők, hasonlóan a Roald Dahl-féle Meghökkentő mesék tévéváltozatához, vagy az évadonként változó American Horror Storyhoz. Ami közös a részekben, az ugyebár a nem túl távoli jövő, a könnyen vezethető emberek, a cybervilág kegyetlen fejlettsége, és a részeket záró szarkasztikus csattanó. Az ötletgazda Brooker úgy írta az elején, hogy ha azt mondjuk, hogy a modern technika egy drog, akkor a sorozata a lehetséges mellékhatásokról szól (azt már csak mi tesszük hozzá, hogy az elvonási tünetekről is). A címben szereplő fekete tükör pedig nem más, mint az életünk szerves részét képező laptop-, telefon-, és tévéképernyők sokasága.

Rory Kinnear a tavalyi szezonnyitóban, a meggyötört miniszterelnök szerepében

A tavalyi első évad első részében még akár napjainkban is játszódhatna a sztori: egy miniszterelnököt arra akarnak rávenni, hogy élő adásban közösüljön egy disznóval, különben megölik a királyi család egyik tagját. Miközben vívódnak a tisztviselők, a tévé pedig tisztességből hallgat az eseményekről, az interneten már rég ott van minden, és az is a képernyő elé ül, aki undorodik az egész felhajtástól, hát még az aktus megtekintésétől.  

A második, már sokkal elrugaszkodottabb, orwelli díszletek között zajló részben csak a szép, izmos emberek számára terem babér, de többségüknek így is az a sorsuk, hogy egész nap egy teremben bicikliznek. Ezzel keresik a pénzt, amit aztán csupa képernyő lakócellájukban arra is költhetnek, hogy elkerüljék a folyamatosan áradó reklámokat. A kitörést, mi más, mint a szórakoztatóipar jelenti, de aki sikerrel jár, az a maradék egyéniségét is elveszti, avagy méginkább lelki nyomorék lesz.  

A harmadik rész talán a legismertebb az első évadból, hiszen Robert Downey Jr. cége vásárolta meg a megfilmesítési jogait. A The Entire History of You-ban az emberek egy fül mögé ültetett chippel mindent rögzítenek, ami körülöttük történik, minden egyes emléket tárolhatnak vagy bármikor felidézhetnek, a mindenhol elérhető képernyőkön pedig élvezettel turkálnak egymás agyában.



Mit csinálunk, ha valami botrányosat vagy megalázót látunk? Követjük a többséget és a rendszer részévé válunk, vagy hűek maradunk önmagunkhoz, de örök magányra ítéltetünk? Az lenne a jobb, ha minden emlékünket megőriznénk, vagy ha kitörölnénk, amire nem szívesen emlékezünk? Egyszerű kérdéseket tesz fel a Black Mirror, és épp azért érezhetjük át könnyen a karakterek problémáit, mert a technikai fejlődés tényleg lépésnyire van a sorozatban ábrázolt valóságtól.

Az eredetileg dráma és komédia keverékeként emlegetett Black Mirror első évadjában inkább az előbbi érvényesül, de a csattanókban kiteljesedő és a közösségi média eltúlzott ábrázolásában megjelenő szarkazmus tesz róla, hogy ne vegyük a sorozatot véresen komolyan, és hogy a komor alternatív jövő lefestése mellett a tömegmédia harsány kritikájaként is értelmezzük az epizódokat.

Jason Flemyng a második évad záróepizódjában

Ehhez képest a második szezonnyitó sokkal érzékenyebb és lágyabb hangot ütött meg, klasszikus sci-fi, vagy mondhatni, asimovi erényet csillogtatott. A Be Right Back című részben a gyász feldolgozásának lehetséges jövőjét látjuk: mi lenne, ha egy alkalmazás segítségével az interneten elejtett megannyi morzsából félig-meddig életben tarthatnánk a halottakat? És mi lenne, ha még ennél is többre lennénk képesek? Az évad aztán még zavarbaejtőbb folytatást vesz, a második részben a börtönbüntetés egy módját látjuk, amelyben újra és újra elkapják a már elítélt bűnözőt, és mindezt az aktív résztevő, lelkesen fényképező, csordaként irányítható közönség kíséretében.

Ezek után a harmadik rész már piskóta, ebben azt követjük nyomon, ahogy egy kitalált, animált karakter, egy Waldo nevű mackó (az epizód címe: The Waldo Moment) lép politikai pályára, előbb csak heccből, de a rajongó tömeg hatására egyre komolyabb tényező válik belőle. A történetből kiderül, hogy hogyan küzd meg a váratlanul megnőtt felelősséggel és hatalommal a figura mögött álló csapat, és hogy miként hat az emberekre egy csúnyán beszélő mackó. (Ha úgy vesszük, akár a Ted párdarabja is lehet ez a rész, még primitív humor és politikiai inkorrektség is van benne.)

A Black Mirror és a Cold Openen nemrég bemutatott Utopia között sok hasonlóság van. Amellett persze, hogy mindkettő a Channel 4-on fut, mindkettő egy alternatív jövőben játszódik, és ugyanolyan izgalmas, provokatív és túlzó, no meg egy sor remek brit színész szerepel benne. Ugyanakkor bár mindkettő a fantázia szüleménye, a Black Mirror nem képregényszerű, hanem reális, és a történet izgalmain túl valós, kézzel fogható problémákkal szembesíti a nézőt.



A cold open az a rész, ami a főcím előtt van, és egyből beleránt a történetbe.

Cold open a Facebookon!

Címkefelhő

Breaking Bad (38),Mad Men - Reklamorultek (26),HBO (22),Mad Men (22),Community (20),heti összegző (19),Trónok harca (16),Girls - Csajok (15),House of Cards (15),New Girl (13),The Good Wife (13),True Detective (12),Homeland (sorozat) (11),True Detective (A törvény nevében) (10),Happy Endings (9),Veep (sorozat) (8),Arrested Development (8),Lena Dunham (8),Gossip Girl (7),Alison Brie (7),The Killing (7),Louis C.K. (7),infografika (6),Wire (Drót) (6),Netflix (6),A ferjem vedelmeben (sorozat) (6),The Americans (sorozat) (6),Louie (5),Kevin Spacey (5),Sherlock (tevesorozat) (5),Orange is The New Black (5),Orange Is the New Black (5),Orphan Black (5),Matthew McConaughey (5),The Americans (5),Woody Harrelson (5),Amy Poehler (5),Twin Peaks (5),Guillermo del Toro (4),Banshee (4),Eastbound & Down (4),Freaks and Geeks (4),reklám (4),Zooey Deschanel (4),Bomba sorozatos sálak (4),Skins (4),Ray Donovan (4),Bryan Cranston (4),CBS (4),trailer (4),Alan Cumming (4),Homeland (4),NBC (4),Dan Harmon (4),hbo (4),Parks and Recreation (4),Danny McBride (3),Törtetők (3),The Walking Dead (3),Person of Interest (3),Archer (3),Party Down (3),Simpsons (3),The Simpsons (3),Robin Wright (3),David Simon (3),Esküdt ellenségek (3),Tina Fey (3),Glee (3),Better Call Saul (3),Aaron Sorkin (3),Pretty Little Liars (3),Veep (3),Saturday Night Live (3),Benedict Cumberbatch (3),Rectify (3),Michael K. Williams (3),Masters of Sex (3),Communtiy (3),Anthony Bourdain (3),Veronica Mars (3),Damian Lewis (3),Treme (3),Don Draper (3),Judd Apatow (3),30 Rock (3),Danny Pudi (3),Vince Gilligan (3),Julia Louis-Dreyfus (3),David Fincher (3),Mandy Patinkin (2),Brie Larson (2),Samuel L. Jackson (2),Claire Danes (2),kamu weboldal (2),The Newsroom (2),Broadchurch (2),Low Winter Sun (2),Prince (2),The Strain (2),Igy jartam anyatokkal (2),Lilyhammer (2),The Wrong Mans (2),Steven Soderbergh (2),Clive Owen (2),Billy Bob Thornton (2),Community - Balfékek (2),Fargo (sorozat) (2),Transparent (2),The Knick (2),The Mindy Project (2),David Shore (2),Newsroom (2),community (2),Studio 60 (2),Newsroom - Híradósok (2),Szivek szallodaja (2),The Bridge (2),Star Trek (2),Instagram (2),Emmy-díj (2),Vampire Diaries (2),George R. R. Martin (2),The Wire (2),Hello Ladies (2),Utopia (2),Seth Rogen (2),Jason Schwartzman (2),Lizzy Caplan (2),pulóver (2),Mitt Romney (2),Bill Cosby (2),szemüveg (2),Good Wife (2),jazz (2),Snoop Dogg (2),Albuquerque (2),Walter White (2),Boardwalk Empire - Gengszterkorzo (2),Seinfeld (2),How I Met Your Mother (2),Starz (2),Nancy ül a fűben (2),Kelsey Grammer (2),Barack Obama (2),Jimmy Fallon (2),pornó (2),Jon Hamm (2),Wendell Pierce (2),Steve Zahn (2),Larry David (2),Adam Scott (2),Boss (sorozat) (2),Downton Abbey (2),sál (2),Chevy Chase (2),Donald Glover (2),Entourage (2),Girls (2),Alec Baldwin (2),Joel McHale (2),Comedy Central (2),Rob Thomas (2),Kickstarter (2),Kristen Bell (2),szex (2),Drot (sorozat) (2),Casey Wilson (2),Elisha Cuthbert (2),Californication (2),Julianna Margulies (2),Office BBC (2),Ricky Gervais (2),Martin Freeman (2),Bored To Death (2),bored to death (2),Adam Pally (2),Zachary Knighton (2),Damon Wayans Jr. (2),Eliza Coupe (2),Will Smith (2),alkohol (2)

Olvasóim

Bódi Tamás vorakanita puskar delutanimuszak bujdosobori Pallag Zoltán cultrobot28 benedekmarton kunsztblog Csobod Luca Németh Ráhel Mockingbird Boros András coldopen bg

Feedek