Április 13-án tér vissza a Mad Men - Reklámőrültek, az AMC népszerű, a hatvanas évek New York-i reklámvilágát bemutató sorozata. Mielőtt elindulna a hetedik évad, bemutatunk néhány olyan sorozatot, amely a Mad Men gerjesztette hullámokon érkezett a közelmúltban. Az egyikben jelenkori reklámosok, a másikban egy titkárnő a főszereplő, a harmadikban pedig nem Don Draper a főhős neve (mint a Mad Menben), hanem Ron Rapper.
The Pitch
A Pitch kapcsolata a legszorosabb a Mad Mennel. Mindkettőt ugyanaz a csatorna, az AMC gyártja, mindkettő versengő reklámosokról szól, és az is kiderül, hogy számít, hogy mindkettő tévéképernyőre készül.
A Pitch ma játszódó dokumentarista sorozat, vagy inkább reklámos reality. Az epizódokban két valóban létező ügynökség keresi egy megbízó kegyeit, és a végére ki is hirdetik a nyertest. A megbízók között vannak olyan ismert márkák is, mint a Subway vagy a Gibson, de kellett már reklámot gyártani pizzás vagy szemétszállító cégnek is.
Az első évad előzetese
Az eddigi két évad (a második tavaly ősszel ért véget) összesen 16 részében igazán nagy, híres reklámcégekkel nem találkozhatunk, de a szakmából amúgy is sok bírálat érte a sorozatot, mondván: tapasztalatlan ügynökségek szerepelnek benne, a munkafolyamatokat pedig sekélyesen, fontos lépések bemutatása nélkül ábrázolják. Az ügynökségek munkája viszont tényleg megvalósul, és olyan is előfordult már, hogy a megbízó utólag a képernyőn vesztes ötletet valósította meg.
Ettől még lehetne izgalmas a Pitch, hiszen a témája az, de a megvalósítása sajnos középszerű, hiányzik belőle az a dinamika, amit elvárhatnánk egy ilyen sorozattól, a reklámos arcok "magánéleti húrjait" pedig sokszor nagyon bosszantóan "pengetik benne".
Mad Black Men
A cím alapján elég egyértelmű, hogy ez valami fekete, reklámos dolog, és tényleg. A websorozat a hatvanas években, egy New York-i reklámügynökségen játszódik, de feketék a főhősei. A Mad Men szempontjából ugye ez azért érdekes, mert ott szinte alig van fekete szereplő, miközben a korszak legalább annyira szólt a feketék egyenjogúsági mozgalmairól, mint a reklámipar forradalmáról, sőt akkoriban már a szakmában is voltak afroamerikaiak, például a többszörös díjnyertes grafikus, George Olden, vagy Caroline Jones, akinek később saját ügynöksége is lett. (Utóbbiakra itt hívja fel a figyelmet Xavier Ruffin, a Mad Black Men írója.)
A Mad Black Men előzetese
A Mad Black Men azonban nem véres komolysággal kritizálja a Mad Ment, hanem inkább úgy csinál belőle viccet, hogy közben tiszteleg is előtte, és örömmel parodizálja ki a feketék képernyős ábrázolásmódját is.
A sorozat főhőse Ron Rapper, aki elért már pár dolgot a New York-i reklámvilágban, de heves vérmérséklete miatt mindig kirúgják, ráadásul folyamatosan meglepődnek azon, hogy nem fehér ember. A Mad Black Men elején Rapper kap egy utolsó esélyt, és a “színeseknek” szóló osztályon kezdhet munkába, a Sterlin Copper ügynökségnél (eredetileg ugye ez a Sterling Cooper). Két fekete kollégája van, akik nem fogynak ki a szóból, szobájukat (hiszen csupán ennyi az ő “osztályuk”) pedig belengi a tömény füst. Első közös munkájuk során görögdinnyéket kell eladniuk feketéknek, és a vezetőségtől csak annyi megjegyzést kapnak, hogy legyenek nagyobbak a fekete ajkak a plakátokon.
Chris és Rufus, Ron Rapper közvetlen kollégái
A Mad Black Men szórakoztatóan játszik a Mad Mennel, magabiztosan kihasználja az adódó ziccereket, nagyon kedves, őszinte és vicces vállalkozás. A sorozat a Dailymotion gyártásában készül, az eddigi részeket és kiegészítő anyagokat itt lehet megtekinteni.
The Hilda Stories
Látszólag a Hilda Storiesnak van a legkevesebb köze a Mad Menhez, nem is reklámosokról szól, és ez is websorozat, ráadásul animációs. Viszont a korszak és a helyszín megegyezik, és egy olyan nő életéről szól, akinek a története hasonlít a Mad Men fontos női karakterei, Peggy Olson és Joan Holloway sorsának alakulásához.
A Hilda Stories valós eseményeken alapul, a történetek a címszereplő Hilda Longinotti életét dolgozzák föl. Longinotti 1953-ban tanulatlan, vagy legalábbis középiskolából kimaradó tinédzserként jelentkezett George Nelson irodájába, akiről akkor még nem tudta, hogy az amerikai modernizmus egyik leghíresebb dizájnere. Nelson a Herman Miller bútorgyárnak dolgozott, és számos ikonius, mai napig hatással bíró terméket tervezett, mint például a Marshmallow kanapét, amiről külön rész is készült a Hilda Storiesban, hiszen a róla készült ismert fotón maga Longinotti pózol.
Tudtad, hogy a Marshmallow kanapé ötlete a habszivacsból jött? Ez is kiderül a Hildas Storiesból! A képen Longinotti a bútoron. (forrás)
Longinotti titkárnőként kezdte, de két évtized múlva már mindenható és nélkülözhetetlen irodavezetőként távozott Nelsontól, a folytatásban pedig már a Herman Miller megbízásából dolgozott azon, hogy a cég és a New York-i dizájnerek között szorosabbra fűzze a kapcsolatot.
Longinotti történeteiből a Herman Miller készít animációs websorozatot, amelynek itt elérhető részeiben azt láthatjuk, hogy milyen volt egy fiatal titkárnő élete az ötvenes-hatvanas évek New Yorkjában, hogy milyen volt az 1964-es New York-i világvásár, vagy hogy milyen volt Andy Warhollal találkozni.
Hilda és az akkor még nem híres Andy Warhol találkozásának története
A Hilda Stories minden része kedves, párperces érdekes sztorikkal szolgál, és nagyon jó, hogy maga Longinotti a narrátor, akit nemcsak talpresett kislánynak rajzolva, hanem ma, 81 évesen is láthatunk. A rajzokat a francia Damen Florébert Cuypers készítette, az ő munkáiban saját oldalán lehet elmerülni.